дистанційне навчання

П’ятниця 02.03
Літературне читання
Тема. Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. Оксана Іваненко «Тарас у наймах»
-Прочитати с.134-135  у підручнику
Дати відповіді на питання:
— Заради чого Тарас погоджувався на всяку роботу?
— Чому втік Тарас від дяка?
— Що наказував новий вчитель хлопчикові?
— Про що мріяв Тарас?
— Чим закінчились пошуки хлопця?
 Вправи для розвитку швидкості читання.
1) Вибіркове читання.
— Як Тарас ставився до своїх сестер?
— Чим закінчились пошуки Тараса?
2) Прочитайте прислів’я, роз’єднавши слова.
Нішвецьнікравецьнінадудіігрець.
— Хто промовив ці рядки?
— Що нового ви дізналися з оповідання про Т. Г. Шевченка?
Завдання:
скласти план оповідання.

Математика
Тема: Ділення виду 80:8;700:7. Розв'язування задач. Творча робота над задачею.
Запамятайте:
80:8=10
80-це 8 десятків. Якщо 8 десятків ділимо на 8,то одержимо 1 десяток, тобто число 10.
700:7=100
700-це 7 сотень.
Якщо 7 сотень ділимо на 7,то одержимо1 сотню, тобто число 100.
 Обчислити вирази:
90:9                 40:4
600:6               900:9
400:100           300:100
700:7               70:7
50:5                 200:2
800:8              500:5
Щоб поділити на 100 число,яке закінчується нулями,треба в ньому справа закрити два нулі.(А щоб помножити число на 100,треба до нього справа дописати два нулі)
Обчислити вирази 752.
Розвязати задачі 753,757.
За бажанням скласти і розв'язати задачу 743(2).

Мистецтво
Тема: Скульптурні зображення в архітектурних спорудах         (ознайомлення). На крилах фантазії.
     Зображення архітектурної споруди-реальної або фантастичної
Архітектура — мистецтво проектувати й будувати будинки та споруди, необхідні людям для їхнього життя і діяльності. Архітектор — людина, яка займається проектуванням середовища для життя та діяльності людини. Римський архітектор Віт-рувій у своїй роботі «Десять книг про архітектуру» висунув три вимоги стосовно споруд: користь, міцність і краса. Зрозуміло, що на першому місці завжди є користь, адже будь-яку архітектурну споруду будують для чогось, із якоюсь метою. Ось ця доцільність і визначає її зовнішній вигляд, матеріал, розмір, декор, місце в забудові та ін.
Головна вимога — «користь», або функціональна сторона архітектури, тобто для чого будується споруда. Призначення будівлі позначається, по-перше, на виборі матеріалів, по-друге, на використанні тих або інших архітектурних форм — складових будь-якої споруди: від фундаменту й стін-опор до покрівлі.
Друга вимога Вітрувія — «міцність» містить розуміння конструкції, що покладено в основу будь-якої споруди, або конструктивного боку архітектури. Архітектура як вид мистецтва дуже відрізняється від тих мистецтв, з якими ми вже знайомі. Це не стільки образотворче, скільки конструктивне мистецтво, тобто воно більше схиляється до техніки. Будь-яке нововведення в техніці або матеріалах відразу ж позначається на розвитку архітектури: з’являються нові конструкції, архітектурні форми, в яких використовуються досконаліші матеріали. Якщо конструкція міцна й будівля стійка, то в людей, що дивляться на неї, виникає відчуття задоволення. Якщо ж ми відчуваємо нестійкість, то мимоволі виникає неприйняття споруди, бажання відвести погляд. Так уже влаштована людина, і це завжди брали й зараз беруть до уваги під час будівництва.
Третя вимога — «краса», або естетичний бік архітектури. І корисність, і міцність повинні бути відображені в красивій формі, а це і є естетичність будь-якої споруди. До неї належать і декоративні елементи, і використання кольору. Естетичність украй важлива для людини, адже твори архітектури ми бачимо частіше, ніж твори живопису, графіки, скульптури. Навіть найбайдужіша до мистецтва людина, яка жодного разу не відвідувала картинної галереї або музею, яка ніколи не розгортала ілюстрованої книги та ніколи не зупинялася перед скульптурою, ходить по місту, мимоволі вбираючи в себе зовнішній вигляд будівель, підкоряючись їх ритму та красі. А оскільки будівлі оточують нас з усіх боків, вони виховують наш естетичний смак і обов’язково повинні бути красивими.
У мистецтві архітектури багато різних видів і напрямів: архітектура громадських будівель і споруд (театри, храмові й спортивні комплекси, школи, музеї); промислові споруди (заводи, фабрики, склади); ландшафтна архітектура (парки, сади, сквери, зони відпочинку); міське будівництво (створення та реконструкція міст і сіл); мала архітектура (фонтани, кіоски, лави).
Завдання:
   Тепер уявіть себе архітектором! Оберіть казкового героя, якому ви хочете допомогти. Готові? У техніці аплікації створіть фасад будинку-фантазії за вашим бажанням та уявою для конкретного казкового героя. Яким він може бути? Радісним, грайливим, веселим, жартівливим чи похмурим, грізнім, суворим?  Мабуть, ви придумаєте загадковий, лагідний, мрійливий будиночок?
Послідовність виконання роботи:
- виріши, як буде розташована твоя композиція - вертикально чи горизонтально;
- подумай, яку кольорову гаму ти використаєш для втілення свого задуму;
- згадай, що для вирізування симетричних форм треба складати аркуш паперу навпіл;
- вирізану форму згідно із задумом наклей на аркуш паперу;
- поміркуй, які декоративні елементи використаєш для оздоблення фасаду будівлі?
Отож, до творчої роботи! Нехай фантазія й уміння допоможуть вам створити цікаві будівлі для казкових героїв!
Я у світі
Тема. Славетні українці
Читання дітьми легенд.
1. На околиці Зборова, що на Поділлі, люди показують вал, який тягнеться з проміжками і зветься валом Ольги. Переповідають, що буцімто княгиня, втікаючи від Батия, татарського хана, перетворилася на мишу і сховалася під землею. І всюди, де вона рила, насипався такий от вал. Безпечне сховище знайшла аж у городищі Лісницькому поблизу с. Підгірець, де, зачинившись у замку, дала відсіч татарській орді. На тому місці й тепер видно кількасот могил.
2. У селі Суботові люди розповідають, що там колись жили одинокі дід і баба. Дітей у них не було. Одного разу чують вони, що в них коло ґанку плаче дитинка. Вони вибігли швиденько і побачили немовля, загорнуте в ряднину. Лежить під хмелем, що оповив ґанок. Дід каже:
— Візьмемо собі дитину.
А баба собі:
— Візьмемо, це нам Бог її послав. Зрадівши, дід і баба забрали дитину в хату.
— Як же ми її назвемо?— питає дід.
А баба каже:
— Він нам Богом даний, то й назвемо його Богданом, а що знайшли під хмелем, то хай ще зветься Хмелем або Хмельницьким.
Так і виріс Богдан Хмельницький, став бравим козаком, а згодом і гетьманом України.
Додатковий матеріал.
Ольга (жила приблизно з 890 до 969 року). Це велика київська княгиня, дружина князя Ігоря. Олександр Олесь пише:
І за князя вийшла заміж Просто дівчина з села. І до смерті вірним другом Князю Ігорю була.
Святослав Ігорович (945—972), син Ольги й Ігоря, великий князь київський, полководець. Визволив з-під хазар східних слов'ян. Загинув у бою з печенігами.
Володимир Великий (1053—1125). Його ще називали Мономахом. (Це прізвище діда по матері візантійського імператора Костянтина Монома-ха.) Організовував походи проти половців, які відійшли від кордонів Русі назавжди але на Кавказ. 12 років сидів на київському престолі. Це були роки миру і спокою. За Мономаха було збудовано багато храмів, міст через Дніпро. З'явились перші гроші, на яких був зображений тризуб — символ Української держави. 1125 року на 73-му році життя князь помер, і на Русі знову настали смутні часи.
Володимир Мономах звертався так до своїх нащадків:
Діти мої, та й інші, хто це прочитає,
Нагодуйте убогих, захищайте вдову й сиротину.
Хворих відвідуйте щедро, щедро гостей вітайте,
Не допускайте, щоб сильні губили людину.
(Тетяна Майданова. Повчання Володимира Мономаха.)
Ярослав Мудрий (978—1054) засівав книжною мудрістю серця всіх близьких йому людей. У Софійському соборі у Києві на одній з найкращих фресок зображено князя, його дружину Ірину з дітьми. Синів і доньок князь виховував серед книг, і вони виросли освіченими людьми.
Донькам київського князя судились незвичайні долі. Анна стала дружиною французького короля Генріха І. Єлизавета вийшла заміж за норвежця Гарольда, який став королем Норвегії. Після смерті Гарольда сміливого (або Грізного) Єлизавета стала дружиною датського короля. Завдяки цьому у Київської Русі були добрі стосунки з цими державами. Анастасію князь одружив з угорським королем Андрієм І. Сини також знайшли дружин в іноземних краях. Цим шлюбам Ярослав Мудрий надавав великого значення. Русь не тільки пов'язувалась родинними зв'язками з країнами Європи, а й одержувала надійних союзників. За його князювання була складена книжка законів «Руська правда». Літописці і нащадки прозвали Ярослава за всі його діла Мудрим.
Але через чвари, усобиці держава ослабла, її почали грабувати і нищити. Монголо-татари остаточно знищили Київську Русь.
Створення Запорозької Січі
Потім українські землі були захоплені литовськими князями, польськими королями, які мало дбали про захист українських земель. Люди змушені були захищатися. Вони озброювалися і давали відсіч туркам, татарам, що приходили з півдня. Такі воїни стали називатися козаками, а їх керівники — гетьманами. Вони звільнили рідну землю від польських гнобителів і створили вільну козацьку республіку — Запорозьку Січ.
Дмитро Вишневецький — духовний батько Січі. Це була мудра, енергійна людина (в народних думах його називають Байдою). Він створив єдине козацьке військо з окремих ватаг, на острові Хортиця спорудив великий замок, що став першою козацькою фортецею. Він намагався не тільки відбивати напади ворога, але й рятувати з неволі українських людей, покласти край татарському та турецькому пануванню в степах України. Його спільники по боротьбі (росіяни, молдавани, поляки) часто зраджували. Мученицьку смерть прийняв Вишневецький від турецького султана. Для козацтва це була велика втрата.
Самійло Кішка — гетьман козаків (1599—1602). За народними переказами, двадцять п'ять років був невільником на турецькій галері, організував повстання, визволився з неволі і прийшов на Січ р:е колишнім рабом, а вільним і гордим козаком. Заслужив зразу велику повагу і козаки сказали «Будеш нашим батьком». Загинув Самійло Кініка далеко від рідної землі, захищаючи польські інтереси у війні зі Швецією. Він — один із найдоблесніших українських гетьманів.
Петро Сагайдачний — гетьман. Під його керівництвом козаки здійснювали походи у Крим і Туреччину (п'ять походів). Він дбав не тільки про мир, волю на рідній землі, але й про розвиток культури, освіти. Сам був освіченою людиною того часу.
Богдан Хмельницький— гетьман України, державний діяч, полководець. Брав участь у походах проти турків, був військовим писарем, а 1647 року прийшов на Січ. Із 1648 до 1654 року очолював визвольну війну українського народу проти шляхетської Польщі. Почав організовувати українську державу. 1943 року був заснований орден Богдана Хмельницького.
Іван Дмитрович Сірко народився у Мерефі, козацькому поселенні Слобідської України початку XII століття. Він був чесною, вольовою і дуже хороброю людиною. 15 років Іван Сірко був кошовим отаманом і стояв на чолі Запорозької Січі. Блискуче перемагав у десятках битв із турецькими і татарськими військами, ногайськими ордами. Під його проводом козаки звільнили з турецької неволі майже 100 тисяч полонених. Татари його боялися, називали «руським чортом» (урус-шайтаном). Він ніколи не переслідував слабкого ворога і не брав собі військової здобичі. Навіть із десятками козаків не раз розбивав сотні ворогів. 1667 року, повернувшись із Криму, де визволяв бранців, одержав хвалебну грамоту від російського царя. Деякий час Іван Сірко був харківським полковником, очолював козаків Мерефи і Печенігів, захищав козацькі права Слобідської України від Москви. Помер Іван Дмитрович 1680 року. Ховали його як героя. Козаки вірили, що і після смерті він залишився з ними і допомагав у битвах.

1. Прочитати текст підручника: ст.117 - 124.
2. Дати відповіді на запитання після тексту.

3. Підготувати невелике повідомлення про відомих українців, про цікаві історії з їхнього життя.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Дистанційне навчання 30.04